Ordförandes funderingar, några aktuella ärenden som det förts diskussioner om
Hittas kärnan till Finlands social- och hälsovårdsproblem inom arbetsfördelningen och bristande planering?
Den social- och hälsovårdsreform som förberetts under flera decennier nådde så att säga mållinjen år 2023, då ansvaret för organiseringen av tjänster omdefinierades och 21 välfärdsområden inledde sin verksamhet. Reformens mål var jämlika och fungerande tjänster för hela Finlands befolkning. Till dags dato, juli 2025, har målen ännu inte uppnåtts, och allt fokus tycks nu ligga på sparåtgärder. Regionens invånare klagar över att de inte får kontakt med välfärdsområdet; samtalen läggs på kö och den utlovade återuppringningen sker inte nödvändigtvis under samma dag. Även tillgången till vård innebär köande samtidigt som vårdpersonalen är överbelastad.
Inom Österbottens välfärdsområde tror man att nyckeln till framgång ligger inom digitalisering och artificiell intelligens. Välfärdsområdets direktör Marina Kinnunen berättar i Ilkka-Pohjalainen 24.6.2025 att artificiell intelligens i framtiden till exempel kan användas som stöd vid bedömning av vårdbehov. Digitala mottagningar testas som bäst.
I rapporten om digital kompetens från 2023 konstateras att ”antalet personer med digitala färdigheter börjar minska redan i åldersgruppen 45 år och uppåt”. Rapporten fortsätter: ”Bland 65–74-åringarna har endast hälften åtminstone grundläggande digitala färdigheter, och av dem har majoriteten endast grundfärdigheter. Bland 75–89-åringarna har bara 22 procent åtminstone grundläggande digitala färdigheter, varav nästan alla har enbart grundfärdigheter. Resultaten i den äldsta åldersgruppen förklaras delvis av att omkring en tredjedel av dem inte använder internet alls.”
Digitalisering är säkert till nytta inom utvecklingen av tjänster, men man får inte glömma dem som saknar digitala färdigheter. Det kommer alltid att finnas personer som av olika orsaker inte klarar av att använda digitala tjänster.
Kenneth Myntti skriver i Vasabladet 27.6.2025 att medborgarna i Norge och Danmark är nöjda med hälso- och sjukvården. Myntti undrar om privata husläkare kunde vara lösningen på finländarnas problem. I Finland satsas det hela tiden mer pengar på hälso- och sjukvården, men detta syns inte i form av fungerande tjänster som medborgarna skulle vara nöjda med.
Kan det ändå vara så att kärnan i problemen med de finländska social- och hälsovårdstjänsterna ligger i arbetsfördelningen och bristen på planering? Just nu belastas vårdpersonalen enormt av kontakttaganden och dokumentationskrav. Text som producerats med taligenkänning kräver granskning av det mänskliga ögat, vilket upptar tid från vårdarbetet. Även faktureringen kräver granskningar för att allt ska beaktas enhetligt och för att statistiken ska kunna fungera som grund för jämförelser. Bland annat den statliga finansieringen utgår från dessa statistikuppgifter, därför måste statistiken vara korrekt. Alla klienter behöver inte vårdrådgivning, men måste ändå ringa vårdpersonalen eftersom inga andra kontaktuppgifter finns tillgängliga.
Alla uppgifter kräver inte sjukskötar- eller läkarutbildning. Inom välfärdsområdena finns sekreterare som utför icke-vårdrelaterade arbetsuppgifter, ansvarsfulla uppgifter som kräver noggrannhet. Mer resurser borde läggas på utbildning av sekreterare, vilket skulle möjliggöra en effektivare arbetsfördelning. För närvarande är Finland det enda nordiska landet där social- och hälsovårdssekreterare inte har en enhetlig nationell utbildning (jämför med sjukskötarutbildningen).
I till exempel Norge och Danmark krävs en fastställd enhetlig utbildning för sekreterarna och de har lagstadgad yrkeslegitimation. Kanske är detta en av orsakerna till att norrmän och danskar är nöjdare med sin vård? När sekreteraren sköter det icke-vårdrelaterade kan sjuksköterares och läkares arbetstid frigöras så att de kan fokusera på den egentliga patientvården.
Terveydenhuollon Sihteerit ry har inlämnat en resolution gällande utbildningen av social- och hälsovårdssekreterare, och ett svar förväntas från rikets beslutsfattare. Bättre tjänster kunde förverkligas genom en förnuftig arbetsfördelning – kanske till och med mer kostnadseffektivt än i dag.
***
Året 2025 började strålande för oss avdelningssekreterare: Löneförhandlingarna som börjat redan år 2016 fick ett slut och enligt arbetsdomstolens beslut hör avdelningssekreterarna till byråarbetstid enligt arbetstidens art och kvalitet. Till följd av detta får 53 avdelningssekreterare retroaktivt en lön på 1400-6800 euro. Till att börja med var det Jyty Länsi-Suomi som märkte detta fel. Högsta domstolen har nu gjort det slutgiltiga beslutet, som kan vara prejudikat åt andra välfärdsområden och fackförbund, eftersom likadana tvister också funnits i andra välfärdsområden.
Terveydenhuolloin Sihteerit ry:s år har börjat aktivt. Vi väntar på ett beslut om en nationellt konsekvent utbildning.
Årets första regionala skolningsdag hålls den 24.2.2025 i Rovaniemi, programmet finns på föreningens hemsida. Som tema är ”sekreterararbetets många ansikten” och målet är att behandla både sekreterarens arbetsuppgifter inom socialtjänsten och sjukvården. Även här kan yrkesbenämningen vara annan än sekreterare samt arbetsuppgifternas art och kvalitet kan vara olika.
Vi börjar året med såna här saker. Välkommen med på de regionala skolningsdagarna, de traditionella
2-dagars skolningarna ordnas inte i år. Vi håller årsmötet 22.3.2025 i Helsingfors vid Oodi, som i sin tur är värt att bekanta sig med. Under årsmötet görs beslut med tanke på förningens framtid. Jag ger en utmaning till alla er i välfärdsområden: Sänd åtminstone en representant till detta tillfälle. För att kunna delta i årsmötet behöver man förståss vara medlem i Terveydenhuollon Sihteerit ry.
Ifall medlemsavgiften är ännu obetald, kan 20 euro betalas på föreningens konto. Kontonumret är FI36 5620 0920 2435 07, som referens "Medlemsavgift 2025" och ditt namn. Nya medlemmar börjar naturligtvis via "Liity jäseneksi" -blanketten.
Önskar er alla ett framgångsrikt år 2025, hoppas vi träffas under året!
Medlemsavgiften 2025
Medlemsavgiften för 2025 är fortfarande 20 euro. Betalningsuppgifterna finns i den nyaste medlemstidningen i december 2024.
Den regionala utbildningsdagen i Karleby
Den regionala utbildningsdagen ordnades i Karleby den 20.9.2024. Några deltagare var med via Teams, de flesta var på plats. Villa Elba är en fin plats och även vädret visade sin bästa sida. Stort tack till alla deltagare och personalen på Elba!
En kostnadsfri kurs till alla, som är intresserade av styrelsearbetet. Ammattiliitto Jyty erbjuder nätkursen Yhdistystoiminnan perusteet (på finska). Mera information och anmälan: https://jytyliitto.fi/tapahtumakalenteri/yhdistystoiminnan-perusteet-kello-viiden-sarja-2/
Sommarsemestrarna börjar vara över och den normala vardagen är här. Föreningens styrelsemöte hålls i slutet av augusti. Den regionala utbildningsdagen i Karleby närmar sig.
Trevlig sensommar!
Tarja
Tackar ännu en gång till alla deltagare i våra skolningsdagar och 50-årsjubileum! Mera om dessa i vår följande tidning i maj.
Tarja
Stort tack till er alla som uppdaterade sina kontaktuppgifter!
Till alla som uppdaterade sina uppgifter under kampanjperioden har vi skickat ett R-presentkort. Beklagar att giltighetstiden på de första presentkorten är endast till slutet av februari, de följande presentkorten har en längre giltighetstid.
Vi önskar fortfarande att ni uppdaterar era e-postadresser för att kommunikationen i framtiden skulle ske smidigare med lägre postavgifter.
Med tacksamma hälsningar
Tarja
Gott Nytt år 2024!
Medlemsavgiften för 2024 fastställs först i årsmötet i mars. Faktureringen alltså efter detta.
Hälsningar,
Tarja
Fridfulla juletider!
Detta år har fört med sig en hel del fart och fläkt, men nu börjar det vara dags att dra ner på farten.
Utbildningsdagarnas program och arrangemang tog sin rundliga tid, men nu är allt klappat och klart, så nu återstår endast att välkomna er till Tammerfors!
Även tidningen har färdigställts och den har helt klart även lästs flitigt, eftersom det har droppat in många anmälningar om e-postadresser. Riktigt alla medlemmar har inte ännu meddelat oss vilken e-postadress de använder, men det finns ännu tid kvar till årets slut. Tack till alla er som redan nu anmält sin e-postadress och tack på förhand till er som ännu har denna uppgift kvar på er to-do-lista! I januari skickar vi en ”riktig” tack-gåva till alla som meddelat sin e-postadress.
Syftet med insamlingen av e-postadresser är att uppdatera medlemsregistrets uppgifter, så att vi i fortsättningen kan minska på postavgifterna som stigit helt sanslöst under de senaste åren.
Vi strävar också till att förnya våra hemsidor, och i något skede kanske även vår logotyp. Om ni har idéer gällande hur den nya loggan kunde se ut, så tveka inte att kontakta oss! En modern logga som illustrerar vårt yrkesskår står högst på önskelistan.
Med Positiivarits fritt översatta ord önskar jag er en stämningsfull jul och ett fantastiskt nytt år:
”Må denna dagen medföra något nytt och inspirerande till Dig.
Må Du finna tid att se de positiva sidorna i varje sak, för Du förtjänar det bästa livet har att ge.
Med beslutsamhet och iver inför år 2024!”
Tarja
Strimmor av glädje som skingrar novembers gråskala!
Utbildningsdagarnas program är nu färdigställt och har publicerats på vår hemsida. Det erbjuds en mängd mångsidiga teman och samtidigt som vi besöker Tammerfors firar vi föreningens 50-årsjubileum. Utbildningsdagarnas pris är förmånligt, utan att vi prutat på kvaliteten.
Tack till Fackförbundet Jyty, att jag fick möjligheten att delta i Klient- och patientsäkerhetscentrets tillfälle, där man diskuterade social- och hälsovårdspersonalens fortbildning. Vad avser man överhuvudtaget med fortbildning, och vad är tillräcklig omfattning på fortbildningen? Man kunde konstatera att det är arbetstagarens rätt och plikt att erhålla fortbildning 3 – 10 dagar per år på arbetsgivarens bekostnad. Man konstaterade även, att den personal som arbetar inom stödfunktionerna inte på långa vägar har erhållit fortbildning i samma utsträckning som övriga yrkesgrupper inom social- och hälsovårdssektorn.
Utbildning och kompetens är hörnstenar inom patientsäkerheten och nu inleds ett samnordiskt projekt i anslutning till detta. Målsättningen är att omsätta utbildningshelheten i praktiken redan under hösten 2024. Inom kartläggningen beaktas alla arbetstagare inom social- och hälsovårdssektorn. Jag kan med glädje konstatera, att vi inom Terveydenhuollon Sihteerit ry har gjort korrekta initiativ i rätt riktning gällande kompetensutvecklingen. En vettig arbetsfördelning mellan olika yrkesgrupper utgör även Terveydenhuollon Sihteerit ry:s mål, och processerna borde förenklas så långt som möjligt för att säkerställa effektiviteten.
Utbildningsdagarna som arrangeras av Terveydenhuollon Sihteerit ry utgör fortbildning när den är som bäst, eftersom teman och synvinklar är valda ur just patientsäkerhetssynvinkel. Planerarna av utbildningsdagarna har inom sitt arbete beaktat aktuella kunskapsbehov, med andra ord fokuserar man under utbildningsdagarna på verkliga utmaningar i vardagen. Jag önskar alltså alla varmt välkomna till utbildningsdagarna i mars 2024. Trots de stränga sparkrav som råder inom välfärdsområdena hoppas jag att man ändå väljer att satsa på personalens kunnande och personalutvecklingen överlag.
En annan orsak till glädje är att ett nytt nummer vår medlemstidning utkommer inom de närmaste veckorna. Som vanligt är tidningen fylld av fakta-fakta men utan att glömma lättsammare teman. Jag önskar er trevliga läs-stunder i sällskap med vår tidning!